Jött néhány bejegyzés a tegnapi írásomra, úgyhogy kifejteném bővebben a véleményem. Sok szempontból szimpatikus az az idealizmus, amellyel az LMP hozzááll a választásokhoz. Ugyanakkor létezik egy szakma, amelyet úgy hívnak, hogy politikai marketing. A szakmának pedig van egy szabályrendszere, amelyet a világon mindenhol használnak. Ettől eltérni igencsak kockázatos és kétes kimenetelű. Nem is nagyon lehet olyan ellenpéldát mondani, amikor egy politikai erő ezt felrúgva sikert tudott elérni. Az elmúlt évek egyetlen újdonsága a svéd kalózpárt sikere, amely igazi one issue pártként bekerült az EP-be. Ez a példa azonban sajátos. Egyrészt kellett hozzá a kampányt megelőző óriási érdeklődés a téma iránt, másrészt egy alacsony részvétellel lezajlott gyakorlatilag tét nélküli választásról volt szó.
Az LMP tehát világszenzációra készül, úgy akar kb 250 ezer szavazatot szerezni, hogy magasról tesz a politikai marketing szabályrendszerére.
Mik a legfőbb hibák?
- Ügy-deficit - Kevés a párthoz köthető kezdeményezés. Hiányoznak az átütő kezdeményezések, pedig nincs sok vesztenivalójuk. Jóval bátrabbnak kellene lenni, taktikázni ráér később.
- Napirend totális figyelmen kívül hagyása - Olyan mintha az LMP nem venné észre, hogy melyek azok a témák, amelyek a kampányban a középpontba kerülnek. Míg a többiek beszélnek az LMP ebben is hallgat.
- Gyorsreagálás hiánya - Ugyanebből következően, ha van LMP reakció az sem azonnali, így nem tudnak rácsatlakozni a témákra.
- Ingatag politikai stratégia - Nem igazán érzékelhető, hogy kiforrott politikai straégiával rendelkezik a párt. Az MDF pl. felismerték a vetélytársat, ugyanakkor a többiekkel alig foglalkoznak. Pedig a célcsoportjuk biztosan igényelne néhány állásfoglalást.
- Zöld vagy nem - Látszik, hogy nehezen tudták eldönteni a párt vezetői, hogy mennyire legyen markáns a zöld vonal. Nem lett markáns, de így az üzenetek is elsikkadnak.
- Arc nélküliség, átütő személyiség hiánya - erről már írtam
- Féllábú marketing tevékenység (erős, bár szerintem korlátozottan hatékony jelenlét a neten, utcai kitelepülések vs. szinte nulla jelenlét a klasszikus médiában) Persze itt jöhetnek az érvek, hogy az LMP tisztességes és betartja a 386 milliós keretet, és ebből ennyire futja. Ez nagyon szép, a jelenlegi rendszer pedig tényleg gusztustalan, de mivel a többiek többet költenek, nagyon nagy versenyhátrány.
Összefoglalva: nehéz eldönteni az LMP-ről, hogy arrogánsak (majd mi megmutatjuk, hogy le lehet tojni a politikai marketinget) vagy ügyetlenek és tapasztalatlanok. Mindenesetre én nagyon sajnálom, hogy nem fog összejönni a bejutás, hiszen szükség lenne egy zöld gondolat iránt elkötelezett erőre a Parlamentben,de a jelenlegi helyzetben én maximum 2-3 százalékot jósolok a pártnak.