Obamáéhoz hasonló intenzív internetes kampánya lesz a Fidesznek - írja a Népszabadság.

A jelenlegi amerikai elnök online kampánya valóban példaszerű, kérdés azonban, hogy ezt a hatékonyságot sikerült volna-e elérni a helyzeti adottságok nélkül is. Obama ugyanis egy népszerűtlen inkumbens fiatal és geek, karizmatikus kihívójaként képes volt a digitális technológia világában otthonosan mozgó szavazókat aktivizálni (lásd erről például: Obama's Generation X Factor). Online kampányának három fontos eleme (informálás - részvétel - aktivitás) is főként ezekkel az adottságokkal tudott ilyen méretű mozgósítást elérni.

A Fidesz jelenleg egy népszerűtlen kormányzat legerősebb kihívója, ennyiben azonos a helyzete Obamáéval. A többi adottsággal kapcsolatban azonban más a helyzet - nézzünk meg kettőt ezek közül:

1. A Fidesz nem új erő
A Fidesz a rendszerváltozás óta szereplője a politikai életnek, miniszterelnök-jelöltje szintén régi motoros. 1998-ban még frissességet és újdonságot sugározva a miniszterelnök-jelölti vitán fehér öltönyben jelent meg, 2010-ben viszont mint új politikusra legfeljebb az elmúlt 8 évvel szembeni elégedetlenség örvényén, közvetve lehet építeni.

Annál is inkább nehéz a Fidesz dolga ezen a területen, mert ellenfelei is igyekeznek karakteres üzenetekkel előállni a régi-új dimenzióban: Mesterházy Attilának láthatóan építenek fiatal korára és így próbálják kikerülni az "ezek már 8 éve kormányoznak" problémát. Az MDF Bokros Lajossal jelenít meg a politikán kívülálló "szakértőt", a Jobbik anti-establishment retorikájának  pedig gyakran éppen a Fidesz az egyik célpontja. Az LMP-nek már neve is az "elkopott politikusok" lecseréléséről szól és minden bizonnyal erős kampányt terveznek az interneten.

2. Orbán Viktor nem geek
Egy másik - az előzőnél persze kisebb súlyú - kérdés a politikus és a digitális világ viszonya, amit nehéz odahazudni - vagy van, vagy nincs. Orbán Viktornál inkább az utóbbi a helyzet, ami a 2006-os választásokon és közvetlenül utána hátrányt is jelentett a számítógépek világában láthatóan jól mozgó, 2006-ban blogot is indító Gyurcsánnyal szemben. A problémára az OV TV (rendszeresen jelentkező online videóüzenetek) formájában találtak megoldást 2007. májusában, amit idővel az orbanviktor.hu-n interaktív lehetőségekkel turbóztak fel (például lehetett fogadni az EB-mérkőzésekre) és az orbanviktor.hu-t a  facebookra is integrálták. A közösségi média egyéb területeire történt érdekes királndulás egy korai tumblr próbálkozás(2008 nyár!), de ez a nem túl előnyös online véleményeken és az örökbecsű "Veszélyes pillanat: apátok tervez" képfeliraton kívül mást nem hagyott örökül. Ha már persze Orbán nem egy techguru, azért lehetne a Fidesznek saját geekje, aki építi magát az interneten, aztán a rajongók továbbépítik őt. De erre nem láttunk eddig törekvést.

Azok közül az adottságok közül tehát, amelyek a professzionális tervezés és kivitelezés mellett hozzájárultak az eddigi legsikeresebb online politikai kampányhoz, a Fidesznek egyedül az ellenfél sanyarú helyzete adatott meg - ettől függetlenül persze egy korrektül kivitelezett internetes hadjárat hozhat a konyhára.

De az igazi siker az lenne, ha olyan mozgalmat tudna életre hívni, amely önszerveződővé válik és exponenciálisan sokszorozza önmagát. Erre a Fidesznek - csakúgy, mint a pártok többségének - kevés esélye van, és nem is feltétlenül a hiányzó kommunikációs kompetencia, hanem a helyzeti adottságok hiányában.

Címkék: internet fidesz orbán viktor barack obama

Share/Bookmark

A bejegyzés trackback címe:

https://kampanyvan.blog.hu/api/trackback/id/tr71663694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.